2011. február 21., hétfő

Írói fórum #6

Már nagyon-nagyon régen értekeztünk itt az írásról, de a napokban több érdekes kérdés is eszembe jutott ezzel kapcsolatban, és most szeretném megosztani Veletek az egyiket. A téma: a nevek. Ti hogyan találjátok ki a hőseitek nevét? Honnan szereztek ötleteket? Ha egyszer elneveztétek a szereplőiteket, az már megmásíthatatlan, vagy elképzelhető, hogy időközben kiderül, valahogyan mégsem illik a név a karakterhez?

A Floralia befejezése után meséltem Nektek arról, hogyan találtam neveket a szereplőknek. Gyakran merítettem ihletet a képzelt helyszín, Pire valódi környezetéből, a Hebridák vidékéről. Városok és szigetek nevét adtam családnevekként a karaktereknek, természetesen csakis a helyi lakosoknak, hogy erősítsem az identitásukat.

Érdekes eset a történet hősének, Dennisnek a neve. Valahogyan mindig is úgy éreztem, nem hívhatják őt másként, mintha nem én adtam volna neki ezt a nevet, hanem ő maga mutatkozott volna be így nekem. A napokban aztán eszembe jutott egy réges-régen olvasott regény, amely annak idején iszonyatos nagy hatást tett rám, talán az első igazi katarzis-élményem volt, és nem feltétlenül jó értelemben. Abban a történetben volt egy Dennis nevű, nagyon kedves, jólelkű, már-már tökéletes fiú, aki aztán gyakorlatilag pár sorral azelőtt, hogy bekövetkezett volna a nagy happy end, mielőtt sok megpróbáltatás után elnyerhette volna a jutalmát, meghalt. Az írót dicséri, hogy nagyon megérintett, megdöbbentett, sőt, megviselt ez a fordulat. Egy barátnőm sírva adta vissza nekem a könyvet, hogy hogyan tehettem ezt vele, miért adtam neki ilyen szomorú történetet a kezébe. Talán az akkori, igazságtalanul szörnyű sorsra jutott Dennist akartam kárpótolni azzal, hogy a rá nem sokban hasonlító druszájának a sorsát egyengettem? Nem tudom, de ha így is volt, ez biztosan tudat alatt történt, mert mint mondtam, csak nemrég gondolkodtam el ezen.

Nomen est omen, és ez a történetek kitalált alakjaira különösen igaz, hiszen az író úgy ad nevet hősének, hogy az megfeleljen annak a képnek, amelyet az olvasóban kelteni akar róla. Florának annak idején olyan nevet kerestem, amely szándékom szerint tökéletesen érzékelteti, hogy egy ábrándos, álmodozó, finom lelkű, romantikus lányról van szó. A barátnője, Katie viszont kellően földhözragadt (a szó legjobb értelmében) ahhoz, hogy egyszerű, praktikus neve legyen, mégsem tudtam ellenállni a kísértésnek, hogy ne lágyítsam egy becéző formával.

Sokszor találkozom könyvekben, cikkekben, filmekben valamiért szimpatikus nevekkel, amelyeket gondosan megjegyzek magamnak, és alkalomadtán használom őket. A nagyjukat persze általában elfelejtem, de Joley például egy korábbi olvasmányélményem miatt kapta a nevét. Kedvenc írónak, színésznek vagy valamilyen olyan személynek, aki nagy hatást gyakorolt rám, nem szoktam azzal tisztelegni, hogy elnevezem róla egy szereplőmet, és a való életből sem veszek át neveket. Ez nem tudatos döntés, csak így alakult ki nálam.

Vicces, de az angolszótáram végén található névjegyzéket is sokszor veszem elő, főleg, ha nem túl fontos karaktereknek kell gyorsan egy jó név. Viszont ott bukkantam rá Della különleges, korábban sosem hallott nevére is. Ezt a nevet egyébként először egy novellában használtam, de annyira megtetszett, hogy úgy gondoltam, kár lenne mindössze egy rövidebb műre "elfecsérelni", így az akkoriban kitalált A szerencse lánya hősnője kapta meg, a novellát pedig átírtam.

Gondolom, Ti is úgy vagytok vele, hogy a legnehezebb a főszereplőknek nevet adni, hiszen ez végigkísér az egész történeten, a mellékszereplőket viszont gyakran csak egyszer említik, így ők kapják a legátlagosabb, legegyszerűbb neveket. Ami rendjén is van, hiszen nekik a háttérben kell maradniuk.

Én még szinte sosem neveztem át utólag szereplőt, kivéve a fent említett esetben, a Della név miatt. Persze előfordul, hogy használat közben rájövök, mégsem tökéletesen neveztem el a karakteremet, de általában erre már pár sor után ráérzek.

Nos, nekem hirtelenjében ennyi jutott eszembe a névadásról. És Ti hogy vagytok ezzel a kérdéssel? Hogyan zajlik a hőseitek "keresztelője"? Meséljetek,nagyon kíváncsi vagyok!

14 megjegyzés:

  1. Szia. :)
    Nekem a névválasztás általában ugyan úgy történik mindig.
    Először kitalálom a történetet, ha nem is egészen, csak nagyjából. Aztán elkezdek gondolkozni a karaktereken, hogy ki hogy lesz, milyen lesz, miért lesz, meddig, stb... Aztán keresgélek neveket Mindenfélét, ami megtetszik, leírom. Aztán ha oda jutok, hogy írok, akkor megnézem, hogy ki milyen, és hogy milyen név illene hozzá szerintem, és ha jó úgy akkor 'párosítom'. Egyszer volt olyan, egy pályázatra készülő novellánál, hogy nem voltam biztos abban, hogy jók lesznek a férfi szereplők nevei. Aztán elolvastam párszor, megnéztem így is és úgy is, és rájöttem, hogy jó úgy, ahogy először leírtam.
    Én olyan nevet nem szoktam adni, legalábbis nem emlékszek olyanra, hogy egy szereplőmnek olyan nevet adjak, ami egy másik történetben, vagy egy könyvben volt az egyik szereplőnek a neve. Bár... elképzelhető.
    Egyszer volt olyan, hogy olvastam egy könyvet és abban volt egy név, amit furcsának találtam. Aztán miután befejeztem a könyvet, gondolkoztam azon a bizonyos neven, és rájöttem, hogy nekem az nagyon is tetszik :D Azután felhasználtam az egyik történetemben :P Szintén pályázatra készült novellában.
    Hát, nekem ennyi lenne :)
    Üdv.
    Bonnie :)

    VálaszTörlés
  2. Oké, én utónévnaptárból nézem ki a neveket mintha csak leendő gyermekeim volnának :D, néha ösztönösen kap nevet egy-egy szereplő, de ez ritka. Szeretem a különleges neveket, de ezek közül azért az egyszerűbbeket, a túlmisztifikált, cifra, idegen elnevezéseket nem szeretem.
    Általában már hamarabb megvan a karakter, és utána keresem ki a hozzá illő nevet, mondom nemzetközi utónév naptárból dolgozom :DD, ilyenkor senki nem szólhat hozzám, komoly jegyzetelés folyik, mert ha az aktuális karakterhez nem is, de egy későbbi történet szerepelőjéhez még jó lehet :), szóval vannak ilyen kis listáim, amit egy noteszben a történetvázlatok mellett gyűjtögetek.

    VálaszTörlés
  3. Kedves Freya!
    Először a Della névről egy pár szót: én meg voltam győződve arról, hogy a név az Erle Stanley Gardner által írt híres detektívregény-sorozat főhősének, Perry Masonnek a titkárnőjétől, Della Street-től származik, én ugyanis ezen kívül még sohasem hallottam ezt a nevet. Ha nem ismered a Perry Mason-regényeket, az csak azért lehet, mert még nagyon fiatal vagy:-D
    Válasz a kérdésedre: általában az én fejemben is először a történet alapötlete születik meg, majd a karakterekhez keresem a nevet. Erre pedig számtalan lehetőség van: sokat kutatok az interneten, de néha egészen váratlan helyekről is kapok ihletet, mondjuk egy útikönyv szerzői listáját olvasgatva, vagy egy film stáblistájáról, szóval az ötlet jöhet bárhonnét. Eddig egyetlen kivétel akadt ez alól: Anja Hamilton. Egy romantikus könyvet olvastam hosszú évekkel ezelőtt, abban hívták a hősnőt Anja Hamiltonnak, és annyira megtetszett ez a név, hogy amikor eszembe jutott a hercegnő és a Szerelem New Yorkba érkezik alapötlete, csak az volt biztos, hogy a hercegnőt nem is hívhatják másképpen. A főszereplők neveivel nem, inkább a mellékszereplőkkel vagyok gondban én is.

    VálaszTörlés
  4. Hm... most szépen hozzászólok! :-D ^^ Nos, én skót-őrült vagyok, szóval én is olyan neveket keresek, amelyek passzolnak a skót környezethez. Noha nem a Hebridákon játszódtak eddig a történeteim, a nevek attól még hasonlóak. Így sokszor kelta eredetű neveket használok. Vagy egyszerűen csak skótosat és angolosat. A családneveknél természetesen a "Mc..." és "Mac..." kezdetű skót neveket preferálom, meg aztán ott van a többi érdekesség. :-) A keresztneveket gyakran innen lesem: http://www.namenerds.com/scottish/

    Egyébként nagyon régen saját neveket is kitaláltam, egyszerű fantasy történetekhez. De annak a korszakomnak vége. A mostani skót misztikus-romantikus regények megkívánják a hozzájuk passzoló neveket. :-)
    Amúgy nem szoktam félúton megváltoztatni, addigra már megtetszenek. :-D

    VálaszTörlés
  5. Nagyon örülök a válaszoknak! :) Érdekes volt olvasni a módszereitekről, ötleteitekről.

    Bonnie, az első megérzés csaknem mindig bejön ;) Nálam családnevekből van lista, azt sokszor nehezebb kitalálni, ezért a mellékszereplőknél jól jön, ha kéznél van a gyors megoldás.
    Ab, manapság az utónevek között is órákig válogathatsz, nem? :)
    Katarina, tényleg nem ismerem ezt a sorozatot, igaz, később egy filmben visszahallottam már a Dellát ;)
    Artie, imádlak a skótmániádért :D Nézz körül a skót történelmi alakok és a mítoszok hősei között is ;) Itt is van pár név Neked: http://en.wikipedia.org/wiki/Scottish_Gaelic_personal_names

    VálaszTörlés
  6. Nagyon jó a meglátásod, nem mindegy, hogy a főszereplőnek adunk-e nevet, mert az nagyon nagyon fontos, vagy egy mellékszereplőnek.Mivel én mostanában inkább angolszász történeteket írok, onnan kell neveket válaszatnom. Van egy titkos internetes forrásom, ahonnan rábökéssel szemelik ki neveket, sokszor egész különlegeseket. A főszereplők nevein viszont hosszasan tudok görcsölni. Például a Jóslatok hálójában Ada Moore-ja egyszerűen egyik kedvenc történetemből a Hideghegyből jött, ahol a főszereplő Ada Monroe. Most a Halhatatlan álmot írom. Ez volt az igazi kihívás névválasztás szempontjából, amiről csak annyit, hogy a két szerelmesnek olyan nevet kellett adnom, ami passzol, de úgy, hogy rögtön a történet elején ne derüljön ki a turpisság.
    Mikor magyar szereplőkről írok, valamelyik ismerősöm nevét használom, olyan személyét, aki karakterében passzol a szereplőhöz.

    A Te általad használt nevekről: Flora nagyon szép, és valóban illik a karakterhez. Della szintén különleges, dallamos.

    VálaszTörlés
  7. Hmm, hát én a főszereplőimnek általában olyan neveket adok, amiket magam is szeretek. :) És ilyenből rengeteg van. :P De azért neten is szoktam keresgélni a nevek között. Valamiért jobban szeretem a külföldi neveket, de a magyarokat sem vetem meg, pláne, ha Magyarországon játszódik a történet.
    A családnevekkel már egy fokkal nehezebben boldogulok, de nemrég találtam a google-n egy magyar családnév jegyzéket, amiben rengeteg van, olyanok is, amik nemzetközinek is elmennek, gyorsan el is mentettem az oldalt. :D
    Nálam a keresztnév függ a személyiségtől is, meg néha csak egy kép van meg, hogy őt szeretném a hősnek, és ilyenkor a képet nézegetve futtatom magamban a neveket, hogy melyik illik hozzá, máskor pedig pont fordítva, a névhez keresem a képet. :)
    Katarinához hasonlóan én is kaptam már váratlan helyről névötletet: egész pontosan a politológia kötelező olvasmányban szereplő egyik drága jó emberkének a vezetékneve tetszett meg. :P
    A többszöri használatra én is igyekszem figyelni, bár van két novellám, amiben ugyanaz a szereplő lány neve, de ezeket lehet, hogy majd átírom, ha nagyon unom magam. :P

    A.J. :)

    VálaszTörlés
  8. igen. :) Én a családnevekkel elég sokat szoktam szenvedni... Van olyan, amit kinézek innen, vagy onnan, de általában én találom ki őket.
    Nehéz ügy :)

    VálaszTörlés
  9. B.M., én is főleg angolszász történeteket írok, egyébként azt tapasztaltam, hogy a magyar szereplőimnek nehezebben találok nevet...

    A.J., tetszik ez a képes dolog! :) Igaz, a legtöbb esetben én nem mutatok képet a hőseimhez, szeretem, ha mindenki másnak képzeli őket.

    VálaszTörlés
  10. Off: kaptál tőlem egy díjat :)

    VálaszTörlés
  11. Tudom, hogy angolszászt írsz;)
    Nem jó az ötletem a magyarokhoz? akihez hasonlít, annak a nevét kapja? vagy nálad ez túl direkt lenne?
    grapes

    VálaszTörlés
  12. Ab, köszi, megnézem ;)

    B.M., szándékosan sosem használom fel a környezetmben élők személyiségét, de visszaolvasva sem igen vettem még észre, hogy valakire hasonlított volna egy szereplőm. Nem tudom, nálam valahogy nagyon nagy szakadék húzódik a valóság és a fantáziáim között :D

    VálaszTörlés
  13. Sziasztok!

    Na, huh megérkeztem :D:D
    Egyetértek azzal, hogy a főszereplő és a többi szereplő neve is nagyon-nagyon fontos. Ha nem tetszik nekem a főszereplő neve sok esetben nem is olvasom tovább, vagy ha tovább is olvasom, akkor nem tudom teljesen élvezni a művet...
    Én igyekszek a szereplőimnek különleges nevet választani, de mégse olyan szokatlant, olyan túlcifrázott, kiejthetetlent. Általában a szereplő választja a nevet vagyis én választom azt, ami illik hozzá.
    A neveket innen szoktam szedni általában: http://www.behindthename.com/
    :) Apropó, írnom kéne már (valami folytatást...)... következő kérdés: miért nem áll egy nap 30 órából? Mennyivel jobb lenne már! :D

    Rita voltam:)

    VálaszTörlés
  14. Szia!
    Jó, hogy itt vagy :)
    Tudtam, hogy a nevek fontosak, na de annyira, hogy emiatt akár abba is hagyod egy történet olvasását? Nem gondoltam volna, jó lesz ezt szem előtt tartani a jövőben ;) :D
    Köszi az oldalt, még nem ismertem, rengeteg név van rajta, gyakorlatilag az összes valaha volt név :)
    Várjuk azt a bizonyos folytatást! ;)
    Freya

    VálaszTörlés